Телефони:
0988 910 141
0988 903 392
Адреси:
гр. София, ул. Будапеща 26
Безплатна доставка при поръчка над 49.99 лв.

Безопасност на батерията:Част 2 Температурата– враг №1

                                                          

                                              Батерии от тип 18650 и 18350

Безопасност на батерията: Що е то?

Стигне ли се до въпроса „Безопасни ли са батериите?“ много неща могат да се кажат, а още повече са нещата, които влияят на възможния отговор. Едно от тези неща обаче значимо променя параметрите на безопасност на всички батерии и колко дълго те биха издържали, преди да се нуждаят от смяна. Кое е то?

Температурата.

Да знаеш по всяко време дали батериите, които използваш не се нагряват твърде много е едно от най-важните неща, които можеш да направиш, за да осигуриш безопасността си, докато използваш електронна цигара. Запазването на батериите в нормални диапазони на работна температура забавя процесите на стареене и спомага за по-дълъг живот. Универсалното правило е следното:

Колкото по-висока е температурата на една батерия, толкова по-бързо се съкращава живота ѝ и толкова повече вътрешни щети търпи тя.

Стареене на батерията – Вътрешно съпротивление

                              

Стареенето на една батерия се състои в промените на „вътрешното съпротивление“ и „капацитета“, които настъпват в същата. Вътрешното съпротивление представлява същата величина, която се среща при нагревателните бобини в твоя атомайзер само че в много по-ниски параметри. Докато една бобина може да притежава съпротивление равносилно на 1 Ом, вътрешното съпротивление на една батерия се причислява на едва 0,02 Ома и по-малко. Тази разлика е огромна! Но дори и с такова незначително съпротивление, батерията лесно може да прегрее, тъй като от нея се черпи ток при употреба. Точно както бобината се нагрява, когато през нея преминава ток.

С остаряването на дадена батерия или в следствие на увреждане от висока температура, вътрешното съпротивление започва да се увеличава. И тъй като това съпротивление повишава температурата на батерията, тя се нагрява повече. На свой ред това води до по-сериозни увреждания, което допълнително увеличава вътрешното напрежение и така се оформя порочен кръг. Това води или до пълно разреждане и непригодност на дадена батерия, или до нейното отваряне и протичане – до така нареченият процес „venting”.

Този процес се наблюдава, когато налягането в твърде нагрята батерия предизвика „вентилация“ – отварянето на умишлено отслабена (при производството) точка в горната част на батерията и освобождаването на излишното налягане. Когато дадена батерия се нагрее твърде много, в нея се образува газ. Той е главният виновник за увеличаването на налягането в батерията и щом веднъж се отвори батерията, възстановяването ѝ е невъзможно и непрепоръчително. Единствената възможна стъпка остава рециклирането.

Стареене на батерията – Загуба на капацитет

                                 

Другият начин, по който се отразява високата температура на батериите е чрез загубата на капацитет. Капацитетът е мярката, която измерва колко дълго издържа една батерия на непрекъсната употреба. За вейпинг устройствата е често използвано означението „mAh” или „мАч“, което се разчита като милиампер-часа. При прекомерно нагряване на батерията, тя се уврежда и максималният капацитет започва да намалява. Налагало ли ти се е да заменяш батерия на някое устройство само няколко месеца след покупката ѝ, защото не издържа достатъчно дълго? Най-вероятната причина за това е именно ускоряване на процесите по стареене и загубата на капацитет.

Колко ток черпи твоето устройство?

                                    

Няколко неща спомагат да се увеличи температурата на една батерия: ускорено зареждане, горещ атомайзер в близост, липсата на подходяща вентилация в устройството или гореща платка („чип“). Това, което най-много влияе върху температурата обаче е количеството ток, което се черпи от батерията.

Една от мерителните единици за употребата на ток, която можеш да откриеш за дадена батерия е постоянното количество ток, което се отдава. Това обуславя непрекъснатото черпене на заряд от батерията, докато тя се разреди до определено напрежение, обикновено между 2.5V и 2.8V.

Тази мярка се означава като „CDR”, идващо от английския термин „Continuous Discharge Rating”. Други видове обозначения могат да бъдат „MCC”, който произхожда от „Maximum Continuous Current” и „MCD” – “Maximum Continuous Discharge”. Всички те означават едно и също нещо. Тази мярка се задава от производителя на батерията и обикновено отговаря на нивото на ток, в което температурата на батерията достига 75°C/167°F. При тази температура, стареенето на батерията и вътрешните щети започват да се увеличават. Именно поради това производителите залагат CDR на нивото, на което започва да се случват тези процеси. Тази мярка служи, за да уведоми потребителите да не използват батерията при тези норми или над тях, ако искат да я запазят в добро състояние за дълго време.

Поддържане на безопасен марж

                             

При употреба, потребителите на електронни цигари не използват устройствата непрекъснато, следователно клетките в батериите не се разреждат непрекъснато. Всъщност, устройствата се ползват за по няколко секунди през големи интервали време, което позволява на батериите да се охлаждат достатъчно ефективно. Въпреки това обаче е важно да се поддържа безопасен марж от максималната мощност на батерията, за да се избегне инцидент. Това означава, че е важно всеки вейпър да познава стойностите на своя CDR фактор и да не предпазва батерията си като не надхвърля указаната максимална температура за устройството.

Това може лесно да бъде постигнато като се познава добре количеството ток, което се черпи от батериите. За да се изпълни правилно това условие, можеш да използваш формулата от закона на Ом, която представихме в първата част на тази тема. Щом опознаеш стойностите своето устройство, по отношение на използвано количество ток, е важно да избереш подходяща батерия, която ще бъде безопасна за употреба и с достатъчно дълъг живот. Това обаче са теми, които можеш да откриеш в следващата част на изданието „Безопасност на батерията“. Докато чакаш тя да излезе, разгледай предложенията ни за устройства с надеждни батерии в онлайн магазина.